neljapäev, 12. oktoober 2017

Rääkime „Netikettist“. (teema 5)

Neti etiketil ehk Netiketil on 10 käsku kas tee neid teate? Mina küll varem ei teadnud, siin nad siis on:

Netiketti  10 käsku:
  1. Ole inimene (Remember the human).
  2. Käitu sama malli järgi nagu igapäevaelus (Adhere to the same standards of behavior online that you follow in real life).
  3. Tea, kus sa oled (Know where you are in cyberspace).
  4. Austa teiste inimeste aega ja võrguühendust (Respect other people's time and bandwidth).
  5. Näe võrgus hea välja (Make yourself look good online).
  6. Jaga oma teadmisi (Share expert knowledge).
  7. Aita piirata sõimusõdu (Help keep flame wars under control).
  8. Austa teiste inimeste privaatsust (Respect other people's privacy).
  9. Ära kuritarvita oma võimu (Don't abuse your power).
  10. Andesta teistele nende eksimused (Be forgiving of other people's mistakes).
Kui tihti te kasutan neid oma e-suhtumises? Kui vaadata minu interneti kogemus siis laius laastus võib seda jagada kaheks suureks rühmaks: suurem osa on minu tuttavad reaalelus (peamiselt sõbrad), kellega on mingil põhjusel praegu mugavam rääkida e-teel, aga kellega ma ka tihipeal kohtun realelus, ja mulle tundmatut inimesed, kellega ma kohtusin internetis „juhuslikult“ ja tõenäoliselt rohkem ei puutu kokku. Nende peal on mul täiesti erinevat käitumismaali.
Esimene gruppi puhul kindlasti peetan kinni käsud: käitun nagu mina, inimesena,  käituksin reaal elus, seega vaatan kus suhtumine toimub.  4 jaga on natuke keerulisem, kuna sõprade rääkimisele on küll koht kus nalju ja killud visata, aga minu arusaamast see ei ole aega /bandwidth raiskamine (kuigi ei edasta tähtsad ja  vajalikud infot), sest see ongi eesmärk. „Sõimus sõdu“ küll juhtub, aga priivaat chatides, ja muidugi healoomulikud, vesteldatakse ju sõpradega. 8-10 on ka kõik OK. Seega tuleb tunnistada et need käsud on loogilised, ja neid on hea peeta, võiks isegi öelda et nad kehtivad ka reaal maailma suhtumise puhul (4-jandal käsul võib ainult võrguühendust ära võtta).
Teise gruppi puhul, võin öelda et see on enamuses mul mängude sees suhtlemine, nendega kes soovivad mängu ajal või pärast seda midagi arutleda või aurutada. Siin ma pean tunnistama et ei pea alati 7  reegel, mõni kord inimesed just nagu küsivad et neid mõnitaks (jah ütleme ausalt mõnikord tundub nii hea natuke trollina olla). Teiselt poolt on olnud ka vestluseid mis oma algus saanud küll sõimamist, aga kasutades (mitteteadlikult) need 10 lihtsat reeglid lõppesid healoomuliku vestlusega. Eriti tähtis siin puhul on just punkt 6, ehk jaga oma teadmisi. Ehk kui ebaõiglaste sõimamise peale, sa räägid miks ja kus sa võitsid, ja kus olid vastase vead mis sa nägid siis see tihipeal viib  vestlus „produktiivsale“ suunale, ja mõlemad pooled lähevad sellest hea meelega. Trollimise puhul on see õige ainult ühe poole jaoks.
Seega võin öelda, et isegi nende teatamata enamus ajal jälgisin „10 netiketti käsku“ , aga kuidas teie arvate, kas on nende jälitamine hea idee, või reeglid on selleks et neid purustada?

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar